Řím (čtyřdenní výlet)

• letenky - my jsem opět využili leteckou společnost Sky Europe (Bratislava - Řím)
  • ubytování - ubytování jsme si rezervovali přes internet, jednalo se o byt v pavlačovém domě nedaleko centra (ke Coloseum MHD cca 10 min), byt měl několik pokojů a společnou kuchyň a sociální zařízení; snídani nám zajišťovala česká kamarádka majitele bytu, která nám i ráda poradila s dotazy ohledně prvotní orientace v Římě
  • cesta z letiště - cesta z letiště do centra Říma je úplně pohodová, z letištní haly projdete jen podchodem k vlakovému nádraží, koupíte si lístek za 11 EUR (nezapomeňte si ho orazit hned při vstupu na perón, na rozdíl od nás :) a vyhledejte vlak Leonardo, který vás dopraví přímo do centra bez přestupů, na stanici Termini, která je centrem dopravy v Římě. Tento vlak jezdí 24 hod denně, cesta trvala max 30 min.
  • doprava ve městě - hned na nástupišti Termini jsme si koupili v trafice 7denní lístek na veškerou dopravu v Římě za 16 EUR, který jsme využili i na cestu k moři, ale o tom až dále. Je to opravdu dobrá investice, využili jsme ji maximálně a hlavně se pořád nestaráte, jak dlouho vám lístek platí popř. v které zóně se nacházíte, takže doporučujeme.
  • jídlo - jestli jste v Itálii poprvé, opravdu vyzkoušejte typicky italské speciality, které jsou vyhlášené snad po celém světě. My to vzali přes pizzu, těstoviny všeho druhu, lasagne a v kombinaci s italským vínem jsme jen chrochtali blahem. Ale co jsme neznali a hodně nám chutnalo, bylo suppli - smažený rýžový váleček plněný sýrem, moc dobrý. Jako třešničku, nebo spíš jahůdku na dortu jsme si dali jahodový košíček s pravým italským capuccinem. Když už jsme u té kávy, jestli jste jako my, zvyklí na pořádný hrnek kávy, tak říkejte všude, že chcete americkou kávu popř. McDonald nikdy nezklame :). U fontány di Trevi jsme naši objednávku kávy mírně podcenili, špatně specifikovali, a dostali jsme v mini mini hrníčku asi 1 hlt kávy, který jsme opravdu tak tak pozřeli. Ani cukr se v takovém množství nerozpustil. Tak jsem si hned museli spravit chuť výbornou italskou zmrzlinou (kávovou :).
  • ceny - ceny odpovídají cenám hlavního města. Něco málo z našich zkušeností: hromadná vstupenka (Coloseum, Foro Romano, Palatino, Mostra) 12 EUR, Andělský hrad 8,50 EUR, Vatikán (muzeum, sixtinská kaple a katedrála sv. Petra) 14 EUR, vstup do kopule sv. Petra je zvlášť, cenu už si bohužel nepamatujem, ale zážitek ano :) K zaplnění žaludku: pití pivo cca 3 EUR, voda 1,5 l 2 EUR, káva 2 EUR, pizza cca 4 EUR, sendvich 2 EUR, sedmička vína 7 EUR. A ještě pro úplnost - úschova zavazadel na stanici Termini 3,80 EUR za kus.
  • co určitě vidět - je toho opravdu hodně. Tak začneme třeba Pantheonem s pozůstatky králů Victora Emanuela II. a Umberta I., a také pozůstatky Raffaelovými, je zde jen jediný zdroj světla a to přímo uprostřed nad vámi. Piazza Navona s fontánou čtyř řek, u které jsme si mi dali výborné pražené kaštany. Toto náměstí je považováno za klenot baroka. Naopak S. Maria In Cosmedin je dojemně prostý kostel s nejkrásnější románskou zvonicí ve městě. Pod ní si můžete zkusit odvahu, když dáte svou ruku do Bocca Della Veritá, která dokáže polapit ruku lháře. Podle dlouhé řady odvážlivců usuzujeme, že turisté jsou velmi čestní lidé :D  K Římu také patří španělšké schody na náměstí Piazza di Spagna. Název dostali podle španělské ambasády, která naproti nim sídlí.  My k nim sešli přes park Parco della Villa Borghese. Jak jsme se za celou dobu v Římě neztratili, tak v tomto parku jsme se zamotali řádně, naštěstí všechny cesty vedou do Říma :) Blízko tohoto parku je také Piazza del Popolo s egyptským obeliskem Ramese II. a můžete si vyjít na kopec Pincio, z kterého je nádherný výhled. Řím, to jsou fontány. Jedna z nejznámějších je Fontana di Trevi, fontána neuvěřitelných rozměrů (při naší návštěvě se zrovna částečně opravovala). Hlavně do ní nezapomeňte, podle pověsti, hodit pravou rukou přes levé ramenu minci, která vám zaručí návrat do věčného města. My už se tam teď zase těšíme :)  Hned vedle je Palazzo del Quirinale, což bylo dříve letní sídlo papeže, dále pak italských králů a nyní sídlo prezidenta. A jděte ještě kousek dál a dojdete k Qauattro fontane, čtyři fontány na rozích křižovatky ulic Via del Quirinale a Via Delle Quatro Fontane. Řím je svaté město a "hlavním" svatým je sv. Petr, proto doporučejeme navštívit baziliku S. Pietro in Vincoli, kde jsou umístěny řetězy, kterými byl sv. Petr spoután v jeruzalemském vězení. A dostáváme se k jednomu z "gró" Říma. Campidoglio, první moderní římské náměstí, pojaté jako velká terasa vedoucí k městu. Dále pokračujeme u Fori Imperiali, přes které se dostaneme k Foro Romano, kde jsme zažili neuvěřitelnou procházku v srdci antického Říma. Je zde dochováno z období imperia mnoho vítězných oblouků ke slávě císařů a stalo se tak symbolem velikosti Říma.  Dál pokračujeme na Palatino, kde jsou pozůstatky stadionu, domus Aurea a Augustana. A procházka vrcholí o u symbolu Říma - Colosseo. Jedná se o nejkrásnější anfiteátr starého říma, my neodolali a samozřejmě jsme šli i dovnitř, kde se rázem dostanete v čase o několik set let zpět a čekáte kdy začne zápas gladiátora se zvířaty. Jen pro úplnost, přišlo zde o život 2000 gladiátorů a 900 zvířat. Městem ve městě, tedy vlastně státem ve státě je Vatikán. My se k němu dostávali postupně. Nejdříve jsme přešli most Ponte S. Angelo s 10 sochami andělů z bílého mramoru, každý z nich nese jeden nástroj Kristova mučednictví. Tento most vás dovede až k andělskému hradu (Castel Sant'Angelo). V 15. stol. se stal papežským sídlem a dodnes je s bazilikou sv. Petra spojen dlouhou podzemní chodbou. Odtud, po ulici Via della Conciliazione, která už je součástí státu Vatikán se dostanete na svatopeterské náměstí, kde je dominantou bazilika sv. Petra, chrám chrámů. My jsme nejdříve obešli hradby Vatikánu a navštívili vatikánské muzeum s proslulou sixtínskou kaplí (upozorňujeme na zákaz focení). Cappella Sistina je vyzdobena Michelangelovími malbami. Pak jsme si vystáli dlouhou frontu na vstup do baziliky sv. Petra. A jsme tam. Chrámová loď je dlouhá 186 m, vysoká 136 m a téměř působí závrať. Uprostřed jsou uloženy pozůstatky sv. Petra a také obrovská socha sv. Petra, jejíž nohy jsou ohlazeny polibky poutníků. Naleznete zde i  kamenou tabuli s vyrytými jmény všech dosavadních papežů. Při hledání vstupu na kopuli chrámu, jsem se omylem postavili do jiné fronty a dostali se do jeskyň s hrobkami papežů. I když to nebylo v plánu, byli jsme rádi, že jsme toto místo navštívili. Pocity z toho místa nedokážeme specifikovat, ale určtitě doporučujeme zajít. Takže druhý pokus, fronta, tentokrát opravdu na kopuli. Už výstup byl zajímavý. Na kopuli vede 330 schodů, které navíc lemují sklon kopule, takže jdete nakřivo a ještě ve velmi úzkém schodišti, proto nedoporučujeme objemná zavazadla, asi byste se zasekli :) A jsme nahoře. Výhled, který se nám naskytl uvidíte na každém typickém pohledu z Říma, nádhera. Pod náma náměstí Piazza San Pietro, komplex vatikánských budov a zahrad, v dáli pak andělský hrad a celý Řím jako na dlani.
  • co vidět, když vám bude zbývat čas - Řím je městem kostelů, určitě navštivte dřívější sídlo papežů San Giovanni In Laterano, postupné přístavby z něho udělali skutečné architektonické puzzle. Ze 400 kostelů v Římě jsme dále např. navštívili např. Chiesa Nuova, Chiesa del Gesu (první jezuitský kostel, který po celá staletí ovlivňoval římskou a evropskou církevní architekturu), S. Maria D. Popolo, S. Maria Maggiore (stropy ze všech možných stylů za více než 1000 let). Kromě kostelů jsme našli i synagogu, opět nepřístupná veřejnosti, hned vedle ní je ale Teatro di Marcello, kterým se můžete projít. K Římu také patří trhy - s jídlem, květinami a vším dalším. My jsme neodolali těstovinám obřích velikostí, vhodné jako dárek :)
  • co oželet nebo když už opravdu nevíte co s časem - my jsme vyrazili ke středozemnímu moři (metrem na stanici Pyramide, kde přestoupíte na městskou železnici, která vás dopraví až k moři, nejlépe je vystoupit na zastávce Lido Centro), pak už jděte přímo za nosem, moře neminete :) vzhledem k tomu, že jsme tam byli v říjnu, moře bylo studené, ale na brouzdání ideální, nasbírali jsme si mušličky, dali kafíčko (americké :) a jeli zpátky, ideální na zpestření pobytu v Římě

Na fotky z tohoto výletu se můžete mrknout v sekci : Fotografie